اینستاگرام مارکتینگ
برای شناخت اینستاگرام مارکتینگ و استفاده از آن، ابتدا باید خود اینستاگرام را بشناسیم. پس نگاهی داشته باشیم به شروع به کار این شبکه اجتماعی و آمار و ارقام آن. از زمان رونمایی اینستاگرام یعنی سال ۲۰۱۰، جهان با طوفانی از تغییرات در شبکههای اجتماعی رو به رو شد. اکثر افرادی که اهل شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر بودند در آن عضو شدند و حتی افرادی که اولین برخورد خود با اینترنت را داشتند اولین شبکه اجتماعی که در آن عضو شدند، اینستاگرام بود.
دلایل استقبال فوقالعاده از این شبکه اجتماعی کاملا مشخص نیست اما مهمترین آن، این بود که دیگر نیازی به خواندن متن بلند نبود و مدت کوتاهی برای دیدن صدها محتوا کافی بود.
اما حالا استفادههای بسیار مختلفی (جدا از دیدن تصاویر) از اینستاگرام میشود که یکی از مهمترین آنها بازاریابی اینستاگرام است. اما آیا واقعا بازاریابی و تبلیغ در اینستاگرام ارزش هزینه کردن دارد؟ یا بهتر است هزینه را به بیلبوردهای سطح شهر اختصاص دهیم؟ برای فهمیدن این موضوع بیایید نگاهی به آمار و ارقام در ایران و جهان بیاندازیم
- آماری که تا سال ۲۰۱۸ وجود دارد نشان میدهد ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام وجود دارند یعنی ۳۰% جمعیت کل کشور که تا اواخر ۲۰۲۰ به ۵۴% نیز رسید.
- ایران هفتمین کشوریست که بیشترین آمار کاربر فعال در اینستاگرام را دارد.
- به طور متوسط کاربران روزانه ۳۰ دقیقه در اینستاگرام هستند
- ۸۰ درصد کاربران، کالا و خدمات را در اینستاگرام سرچ میکنند
- اینستاگرام چهارمین برنامه نصبشده توسط کاربران در دنیاست و رتبه نهم سرچ گوگل را دارد.
- ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرامی حداقل ۱ پروفایل تجاری (یا فروشگاه آنلاین) را دنبال میکنند.
هرچند تمام این آمار مربوط به ایران نیست، اما در تمام دنیا کاربران اینستاگرامی در حال دست و پنجه نرم کردن با همین موضوعات هستند و با توجه به این اعداد و ارقام به نظر میرسد بازاریابی در اینستاگرام ایده خوبی باشد و هدف بازاریابی یعنی ارتباط با مشتری بالقوه، معرفی محصولات و نهایتا افزایش فروش و کسب سود را محقق میکند.
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟
اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی در اینستاگرام، روشی جدید برای صاحبان کسبوکار است تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند و محصولات خود را در قالبی جدید معرفی کنند. البته بازاریابی در اینستاگرام اصلا به معرفی محصولات محدود نمیشود و برای این نوع بازاریابی باید ارتباط منطقی با مخاطب و مشتری برقرار کنید. مثل اطلاعرسانی به مشتری، نشان دادن باطن کسبوکار، احترام به نظرات و تجربیات مشتری و مواردی که در ادامه توضیح خواهیم داد.
بازاریابی در اینستاگرام را به دو روش میتوان انجام داد:
- تبلیغ کسبوکار از طریق اینفلوئنسرها و سلبریتیهای اینستاگرام
- تولید محتوای اصیل در صفحه خود و تلاش برای افزایش دنبالکنندهها با استفاده از ارتقا صفحه
بهترین نوع بازاریابی اینستاگرامی، استفاده از هر دو روش مذکور با استفاده از یک استراتژی منظم است. یعنی ابتدا صفحه خود را به حدی از پیشرفت برسانید، ظاهر آن را مرتب کنید، محتوا مفید و موثر تولید کنید و سپس برای معرفی خود از صفحات محبوب اینستاگرام استفاده کنید.
آموزش ساده اینستاگرام مارکتینگ
- ایجاد صفحه تجاری(business account) اولین قدم شماست، که امکان دسترسی به اطلاعات مفیدی در مورد صفحه و رفتار کاربران با محتوا را میدهد.
- تولید محتوا اصیل باعث میشود ارتباط بهتری با مخاطب خود برقرار کنید. مخاطبان همیشه قدر محتوایی که برای آن زحمت کشیده شده باشد را میدانند. بهتر است برای پستها و استوریها قالب معینی در نظر بگیرید که منحصر به کسبوکار شما باشد.
- چیدن یک استراتژی درست مهمترین اقدام برای بازاریابیست این استراتژی شامل نقشهای از صفحه شما برای تولید محتوا و تبلیغ در دیگر صفحات اینستاگرام است، برای راحتی بیشتر یک جدول تقویمی که سه ستون(مشابه صفحه اینستاگرام) دارد درست کنید و تعیین کنید که در هر مربع (پست) چه محتوایی جای میگیرد، محتوا چه شکلی دارد، در چه روزی تبلیغ خواهید کرد و چه کپشنی برای محتوا خواهید نوشت.
- اگر قصد تبلیغ صفحه خود را دارید، فراموش نکنید که این تبلیغ با بیلبوردهای سطح شهر متفاوت است پس برای این کار در مورد مخاطب، هدف و فردی که برای تبلیغ به آن مراجعه میکنید فکر کنید.
- آپدیتها و امکانات جدید اینستاگرام را بدانید و از آنها استفاده کنید، این موضوع نشان میدهد که شما برای رضایت مخاطب تلاش میکنید و سعی در ایجاد محتوا جدید و ناب دارید.
استراتژی بازاریابی اینستاگرام
همانطور که گفتیم چیدن استراتژِی مهمترین قدم در اینستاگرام مارکتینگ است، برای این کار باید ابتدا موارد زیر را در نظر بگیرید:
- اهداف خود برای بازاریابی اینستاگرام را بچینید، اهداف میتواند معرفی محصول، ارجاع به سایت فروشگاهی برای خرید و یا معرفی کسبوکار از طریق تولید محتوا باشد و هر هدف نیاز به محتوا و عملکردی متفاوت دارد.
- مخاطبان خود را مشخص کنید؛ وقتی مخاطبان کسبوکارتان را بشناسید، خود را به جای آنها قرار دهید و نیازهاشان را دریابید محتوایی تولید میکنید که مخاطب ارتباط بیشتری با آن برقرار میکند و ترغیب به خرید یا دنبال کردن شما میشود. سن، مکان، جنسیت، سطح درآمد، علایق و نیاز مخاطب را در نظر بگیرید.
- رقبا خود را بشناسید؛ قرار نیست تمام اقدامات شما در راستای اقدامات رقیبانتان باشد، صرفا میخواهید فرصتهایی که از دست دادند و نقاط ضعف آنها را پیدا کنید و آنها را در صفحه خود پوشش دهید.
- برند خود را منحصر به فرد کنید، هر استوری، پست و محتوایی که منتشر میکنید باید نمایانگر کسبوکار شما باشد، گذاشتن محتوا رندوم، بدون شکل و قالب معین مخاطب را گیج کرده و از صفحه شما دور میکند.
- فالورهایتان را بسازید، جذب مخاطب واقعی بسیار سخت است، باید محتوا مفید درست کنید، با آنها ارتباط برقرار کنید، هر روز نیاز به ایده جدید دارید اما این مخاطبان بسیار راحتتر از مخاطبان غیرواقعی(خریدنی) تبدیل به مشتری خواهند شد.
- آخرین اقدام شما تبدیل دنبالکنندهها به مشتری و سپس مشتری وفادار است تخفیفها، مناسبتها، چرایی نیاز مشتری به محصول شما و اینگونه اقدامات برای شما مشتری ایجاد میکند.
فکر نکنید چیدن استراتژی کاری فوق تخصصی و عجیب است، یک کاغذ بردارید و تمام موارد بالا را در آن یادداشت کنید، خواهید دید که داشتن یک برنامه، تا چه حد عملکرد اینستاگرامی شما را بهبود میبخشد.
اصول بازاریابی در اینستاگرام
برای این که بتوانید حداکثر استفاده را از اینستاگرام کنید باید با اصول اینستاگرام مارکتینگ و جزئیات آن آشنا باشید:
- به ظاهر صفحه خود اهمیت دهید: در اینستاگرام، ظاهر همه چیز است؛ بیو صفحه، تصویر پروفایل، هایلایتها، لینک سایت، تلفن، آدرس و ایمیل خود را ثبت کنید، هر چه بیشتر از امکانات اینستاگرام استفاده کنید، حرفهایتر و قابل اعتمادتر به نظر میآیید.
- در زمان مناسب پست بگذارید: در قسمت insight صفحه خود میتوانید بفهمید که مخاطبان شما چه زمان آنلاین هستند، که معمولا بین ساعت ۷ تا ۹ بعد از ظهر است.
- محتوای منحصر به فرد تولید کنید: اگر در تلگرام کانال دارید یا در بلاگ سایت نیز محتوا منتشر میکنید، سعی کنید برای اینستاگرام محتوایی متفاوت از آنها تولید کنید که با توجه به امکانات و مخاطبان اینستاگرام باشد.
- محتوا تولید شده توسط کاربر را جدی بگیرید: UGC همان محتوای تولید شده توسط کاربر است که یا در حال استفاده از محصول شماست یا معرفی آن. این محتوا بیشترین اعتماد را در مخاطبان دیگر ایجاد میکند.
- با مخاطب ارتباط برقرار کنید: در دایرکتها، کامنتها و سوالات استوری با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید، البته سعی کنید زیاد صمیمی نشوید تا حس ناامنی در مخاطب ایجاد شود.
- از insights اینستاگرام استفاده کنید: صفحات تجاری اینستاگرام گزینهای به نام insight دارند که کمک زیادی به استراتژیهای بلند مدت شما میکند، مثل جنسیت مخاطبان، زمان آنلاین بودن، تعداد مراجعه به سایت از طریق صفحه، تعداد افرادی که از طریق یک پست یا استوری فوروارد شده به صفحه شما آمدهاند، تعداد افرادی که پست شما را ذخیره کردهاند و اطلاعاتی از این دست. این آمار را به شکل هفتگی و ماهانه بررسی کنید تا ببینید استراتژیهای شما تا چه حد موثر است و چه تغییراتی نیاز دارد.
روشهای بازاریابی در اینستاگرام
دو روش کلی برای بازاریابی در اینستاگرام وجود دارد:
- تبلیغ در صفحات اینستاگرام با فالور بالا: سلبریتیها، اینفلوئنسرها، کسبوکارهای مکمل و مشابه، صفحات سرگرمی و مواردی از این دست، به شکل پست و استوری تبلیغ شما را قبول میکنند؛ این روش با نام اینفلوئنسر مارکتینگ نیز شناخته میشود. البته برای این که این تبلیغات موثر واقع شود، صفحه اینستاگرامی شما نیز باید حرفهای و قابل اعتماد باشد.
- بازاریابی در صفحه اینستاگرام کسبوکار خود: این نوع بازاریابی که نیاز به وقت و انرژی زیادی دارد، بسیار تاثیر گذار است. صفحه اینستاگرام کسبوکار شما در واقع مغازه شماست که باید هر روز به آن رسیدگی کنید و اگر محصول، محتوا، ویترین و استراتژی خوبی داشته باشید مانند یک مغازه خوب، خود به خود محبوب خواهید شد اما نیاز به زمان دارید.
صفحه اینستاگرام شما میتواند فروشگاه شما باشد یا محلی برای معرفی محصول و خدمات شما یا صرفا مجله و محتوای مفیدی برای جذب غیر مستقیم مخاطب به سوی شما.
مزایای اینستاگرام مارکتنیگ برای کسبوکارها
اگر هنوز برای صرف وقت و هزینه برای صفحه اینستاگرام خود مردد هستید، شاید دانستن موارد زیر برای تصمیمگیری شما تاثیرگذار باشد، فراموش نکنید که حتی اگر تصمیم خود را گرفتهاید نیز باید با جزئیات آن آشنا باشید:
- معرفی برند و آگاهیبخشی در مورد آن: اینستاگرام فضایی در اختیار شما میگذارد تا برند یا فروشگاه خود را در چشم دیگران به نمایش گذارید و در واقع آن را ثبت کنید. حتی اگر تعداد دنبالکنندههای شما زیاد نباشد باز هم ثبت برندتان در اینستاگرام، معرفی خوبی برای کسبوکارتان محسوب میشود.
- افزایش رتبه SEO در گوگل: وقتی صفحه خود را اینستاگرام ثبت کنید، امکان این وجود دارد که افراد با جستجو نام یا هشتگهای شما، صفحهتان در اینستاگرام را ببینند و مشتری شما شوند.
- ارتباط مستقیم با مخاطبان: پیش از محبوبیت اینستاگرام، فروشگاههای آنلاین در تلگرام، واتساپ و یا از طریق تماس تلفنی با مخاطبان خود آن هم به شکل جزئی در ارتباط بودند اما با ایجاد اکانت اینستاگرام میتوانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و علاوه بر ایجاد اعتماد، سوالات و مشکلات آنها را در مورد محصول خود رفع کنید.
- تسلط بیشتر بر برند: در حال حاضر که استفاده از اینستاگرام گسترده شده، ایجاد حساب برای کسبوکار قدرت و اعتبار بیشتر به شما میدهد، حتی اگر محتوا زیادی در آن تولید نکنید. در واقع نشاندهنده تسلط برند شما بر تمام پلتفرمهاییست که مخاطبان در آن جا حضور دارند.
- کاهش هزینهها: اگر قصد تبلیغ و یا بازاریابی داشته باشید، روشهایی مثل تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای سطح شهر، پخش و چسباندن تراکت هزینه بسیاری بر دوش شما خواهد گذاشت، در حالی که بازاریابی در اینستاگرام هزینه چندان زیادی ندارد اما تلاش و ممارست بیشتری میطلبد و تاثیرگذاری آن زمانبر است.
- محلی برای به اشتراک گذاشتن جزئیات: اگر صفحه اینستاگرام نداشته باشید چطور میخواهید روند تولید محصول، معرفی اعضای تیم، داستان کسبوکار و مواردی از این دست را منتشر کنید طوری که مخاطبان آن را ببینند و برای دیگران نیز بفرستند؟ اینستاگرام فضای بسیار مناسبی برای این مطالب است.
- اطلاعرسانی همگانی: از طریق صفحه اینستاگرام خود میتوانید در مورد تخفیفها، محصولات جدید، روند پیشرفت، اتفاقات مهم، برندگان قرعهکشی و مواردی از این دست اطلاعرسانی کنید.
- پشتیبانی و خدمات مشتریان: اگر در صفحه اینستاگرام خود خدمات پشتیبانی ارائه دهید، خواهید دید که چه تعداد افراد در مورد محصولات شما نیاز به شفافسازی و حل مشکل دارند در حالی که بدون صفحه اینستاگرام، افراد ممکن است از سوالکردن یا دریافت خدمات منصرف شوند.
منبع مقاله : https://www.yektanet.com